Rozpatrując przepisy polskich aktów prawnych dotyczących sfer gospodarczych, warto pokusić się o analizę pojęcia konkurencji, której założenia stanowią jedno z podstawowych mechanizmów ekonomicznych zakładających dążenie do osiągnięcia jak największego zysku przez ogół uczestników sektora gospodarczego. Niestety, ale również w tym procesie zdarzają się sytuacje, którym należy stanowczo się przeciwstawić. Ustawodawca określa je jako czyny nieuczciwej konkurencji.
Czym jest czyn nieuczciwej konkurencji?
Zgodnie z ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji jako czyn niedozwolony określamy działanie sprzeczne z prawem bądź dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża bądź narusza ono interes przedsiębiorcy lub klienta. Czyn nieuczciwej konkurencji może wystąpić praktycznie w każdym rodzaju działalności gospodarczej, a nawet wykraczać poza sfery z nią związane. Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji jasno określa jakich działań należy się wystrzegać. Wśród nich warto wyróżnić:
- Oznaczenie przedsiębiorstwa, mogące wprowadzić klientów w błąd co do tożsamości produktu. Chodzi tu głównie o przypadki używania nazwy, godła czy innego charakterystycznego symbolu, których wcześniej zgodnie z prawem używało inne przedsiębiorstwo. Innymi słowy zapis ten dotyczy choćby produkcji czy sprzedaży produktów potocznie zwanych podróbkami.
- Opatrywanie towarów lub usług niezgodnym z prawdą oznaczeniem geograficznym, które fałszywie wskazuje kraj, region bądź miejscowość pochodzenia produktu. Chodzi o sytuacje, które bardzo często są opisywane przez media, kiedy np. dany produkt, pomimo oznaczenia wskazującego na wyrób w Polsce, w rzeczywistości pochodzi z Chin. Należy mieć świadomość, iż również takie działalnie jest zabronione.
- Ujawnianie, wykorzystywanie czy pozyskiwanie cudzych informacji, które stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa, czyli takich wiadomości, które nie są zwykle znane czy dostępne postronnym osobom. Może tu chodzić choćby o szczegółową specyfikację danego produktu czy technologii.
- Rozpowszechnianie fałszywych bądź wprowadzających w błąd informacji o przedsiębiorstwie, zarówno własnym, jak i prowadzonym przez innego przedsiębiorcę. Chodzi tu o nieprawdziwe wiadomości dotyczące m.in. osoby kierującej przedsiębiorstwem, wytwarzanych produktów czy bieżącej sytuacji gospodarczej przedsiębiorstwa.
Jak reagować na czyny nieuczciwej konkurencji?
Zgodnie z art. 18 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji przedsiębiorca, którego interes poprzez cudze działanie został zagrożony bądź naruszony ma możliwość żądania m.in.:
- Zaniechania niedozwolonych działań
- Usunięcia skutków czynów nieuczciwej konkurencji
- Złożenia jednokrotnego bądź wielokrotnego oświadczenia o odpowiedniej treści i formie
- Wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści
- Naprawienia wyrządzonej szkody
Warto zaznaczyć, że w przypadku wystąpienia na drogę sądową, ciężar dowodu spoczywa na osobie, której zarzuca się czyn nieuczciwej konkurencji wprowadzający w błąd. Jest to wyjątek od powszechnej reguły, iż ciężar dowodu spoczywa na powodzie.
Podsumowanie
Omawiając czyny nieuczciwej konkurencji nie sposób nie wspomnieć o kwestii przedawnienia roszczeń związanych z niedozwolonym działaniem. Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji określa ten okres na 3 lata, jednak należy mieć na uwadze, iż bieg przedawnienia zostaje zainicjowany dla każdego naruszenia oddzielnie. Warto również podkreślić, iż czyny nieuczciwej konkurencji mogą wiązać się z odpowiedzialnością karną.
Jeżeli są Państwo zainteresowani praktyką związaną ze zwalczaniem czynów nieuczciwej konkurencji bądź potrzebują porady prawnej związanej z tą kwestią, zapraszamy do kontaktu z Kancelarią.